دعای تکنولوژی
ساعت ٢:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۳٠ : توسط : نادررشیدی

                            ای خدا windows دل را باز کن                        

یک print از رحمتت آغاز کن

option غم را خدایا on مکن

file اشکم را خدایا run مکن

نام تو pasword در های بهشت

آدرس email ات سایت سرنوشت

ای خدا حرف دلم باکی زنم

help میخواهم که f1 میزنم

refreshاین دل به الطاف تو هست

save انعامش در این ماه تو است

با clear کردن ذهن از گناه

ما به تو می آوریم عذر و پناه

ای خدا این کهنه دل format نما

از خود و قرآن مکن ما را جدا

{ آمین }

 


 
درد دل
ساعت ٦:٠٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٢۸ : توسط : نادررشیدی

سلام دوستان دریکی از این روزها وبلاگ دکتر  عباس رضوی را می خواندم در یکی از نوشته هایش به مطلبی تحت عنوان یادی از استاد (محمد احدیان ) برخوردم وصف عجیبی از استادش نوشته بود . خیلی از ابراز محبت شاگرد نسبت به استادش ،خوشحال شدم . در این نوشته خیلی از اخلاق ،رفتار ،منش و سواد علمی استاد یاد نموده بود .به فکر فرو رفتم ،با خود گفتم چه خوب بود اگر همه ی استادان در کنار سواد و معلومات علمی شان ، اخلاق و ادب اجتماعی خود را بیشتر نمایان می کردند تا دانشجویانشان درس اخلاق را از محضر استاد فرا می گرفتند . چون ثابت شده است که تمامی حرکات و رفتار استاد برای شاگرد الگو می باشد و شاگرد دوست دارد مانند استادش باشد . ای کاش تمامی استادان دانشگاه های کشور ما، به صلاح اخلاق و درس عشق و محبت نسبت به دیگران مجهز می شدند . دیگر در جامعه از برخورد مردم احساس رضایت می کردید. به امید روزی که استادان ما هم به اخلاق و رفتار خود نیم نگاهی می کردند تادر کنار علم، درس اخلاق را نیز یاد می دادند . بخصوص دانشگاه ...


 
7قانون برای رسیدن به خوشبختی
ساعت ۳:٥٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٢٧ : توسط : نادررشیدی

 

 

چه می‌خواهید؟
یک کار خوب؟
یک رابطه عاشقانه بادوام؟
سفر یک ساله در اقیانوس آرام در کشتی مجلل خودتان؟
یا فقط بهتر کنار آمدن با خودتان؟

شاید یک یا چند مورد از اینها را در زندگی بخواهید. اما ورای همه اینها و خیلی آرزوهای دیگر، همیشه آرزوی رسیدن به خوشبختی وجود دارد.

یک راه عالی برای پیدا کردن نکات مفید و امتحان‌شده این است که به عقب برگردید. به تاریخ نگاه کنید. ایده‌هایی را پیدا کنید که طی چند هزار سال گذشته بارها و بارها امتحان شده است. در زیر به 7 مورد از این نکات اشاره می‌کنیم.




ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
پدر واقعی اینترنت کیست؟
ساعت ٢:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٢٥ : توسط : نادررشیدی

 

 

وینتون سرف یا رابرت برمر

 
امروزه برای بسیاری از ساکنان کره زمین حتی تصور یک روز زندگی بدون اینترنت هم ممکن نیست اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که این فناوری نوین اولین بار توسط چه کسی ارائه شده است؟

به گزارش ایسنا، در حال حاضر اغلب از وینتون سرف، دانشمند آمریکایی به عنوان پدر اینترنت نام می‌برند اما تا چند سال پیش برای این پدیده نوین قرن 20 از پدر دیگری با نام رابرت برمر نیز یاد می‌شد البته در عین حال نام رابرت کان هم به عنوان یکی دیگر از پدران اینترنت مطرح می‌شود.




ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
وبلاگ چیست و وبلاگ نویسی یعنی چه؟
ساعت ٧:٢٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٢٤ : توسط : نادررشیدی

مقدمه ای بر وبلاگ نویسی

 

وبلاگ چیست و وبلاگ نویسی یعنی چه؟

وبلاگ یک یا چندین صفحه اینترنتی شخصی یا گروهی است که در آن شخص یا گروه به نوشتن مطالب متوالی (روزانه یا چند روز در میان) در موضوعات متنوع و دلخواه می پردازند.و افکار،عقاید اشعار و یا خاطرات خود را برای مطالعه عموم در آن قرار می دهند.از آنجاییکه وبلاگ در اینترنت نشر می یابد می توان آنرا یک نشریه اینترنتی شخصی هم اطلاق کرد.و حتی گاهی بعضی ها پا را از این هم فراتر می گذارند و وبلاگ را یک رسانه اینترنتی می نامند.
وبلاگ و وبلاگ نویسی از پدیده های نوین در دنیای پر راز و رمز اینترنت است.هم اکنون صدها میلیون نفر از مردم سراسر دنیا از تمام سطوح اجتماعی و از تمامی قشرها به وبلاگ نویسی روی آورده اند و از طریق وبلاگ نویسی نوشته های خود را در معرض دید عموم مراجعان از اقصی نفاط جهان در دهکده جهانی گذاشته اند.


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
بهترین لب تاب های فوق سبک سال 2012
ساعت ۱:٥۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٢۳ : توسط : نادررشیدی

امروزه با توجه به رشد تکنولوژی و وارد شدن به عصر اطلاعات و ارتباطات یکی از نیاز ها ی خانواده ها خرید رایانه یا لب تاب برای خود یا فرزندانشان می باشد لذا لازم دانستم 8مدل از بهترین لب تاب های فوق سبک سال 2012 را به شما معرفی نمایم .

این روزها لپ تاپ های فوق سبک، نسل برتر و پرچمدار لپ تاپ ها به حساب می آیند و اگر کسی بخواهد بهترین های بازار را بخرد سراغ این سری می رود که هم از نظر قدرت سخت افزاری خوب عمل می کنند و هم از نظر وزن بسیار سبک و قابل حمل اند

نارنجی: این روزها لپ تاپ های فوق سبک، نسل برتر و پرچمدار لپ تاپ ها به حساب می آیند و اگر کسی بخواهد بهترین های بازار را بخرد سراغ این سری می رود که هم از نظر قدرت سخت افزاری خوب عمل می کنند و هم از نظر وزن بسیار سبک و قابل حمل اند. اما در میان مدل های متنوع موجود در بازار کدام یک بهترین به حساب می آید؟ سایت گیزمودو بهترین های حال حاضر بازار را معرفی کرده و حالا می توانید با ۸ مدل برتر حال حاضر بازار آشنا شوید.

این لپ تاپ ها از نظر طول عمر باطری، قدرت پردازنده، سرعت انتقال اطلاعات و سرعت پردازش تست شده اند. همه مدل های ویندوزی که در اینجا ذکر شده جزو دسته اولترابوک ها هستند و همگی از پردازشگرهای اینتل نسل جدید ایوی بریج استفاده می کنند و Core i5 یا i7 هستند و کارت گرافیک آنها نیز Intel HD 4000 است.

 


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
آموزش تصویری فهرست نویسی در Word و 2010 و 2007
ساعت ۱٢:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٢٢ : توسط : نادررشیدی

بفرمایید فرودین شود اسفندهای ما

 نه بر لب، بلکه در دل گل کند لبخندهای ما

................

بفرمایید فردا زودتر فردا شود امروز

همین حالا بیایید وعده آینده های ما

                                                                                                                     قیصر امین پور

سلام دوستان

احوال شما

یکی از مسائلی که عزیزان برا پایان نامه به اون نیاز پیدا می کنن فهرست نویسی و برقراری لینک بین فهرست و متنه. سعی می کنم به صورت تصویری این مطلبو ارائه بدم .

بعد از این که متنمون تکمیل شده عناوین اصلی و فرعی رو برای درج در فهرست انتخاب می کنیم. برای این کار ابتد از گزینه Home  بر روی  style(سبک ها)های می ریم و سبک مورد نظرمونو انتخاب می کنیم. برای مثال من عناوین اصلی رو Heading 1  انتخاب می کنم و زیر عناوینم رو Heading 2  .

برای این کار ابتدا باید کلمه مورد نظر رو انتخاب کنیم و بعد سبک مورد نظر(Heading  و...) رو انتخاب کنیم.


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
اینترنت برای زندگی ،زندگی برای اینترنت
ساعت ۱:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٢۱ : توسط : نادررشیدی

زندگی در عصر جدید گام برداشتن در راستای شیوه نوین را می طلبد، افراد تنها با چند کلیک به دنیایی فراتر از دنیای واقعی قدم می گذارند و بر خلاف گذشته بسیاری از امور روزمره و ضروری خود را چون تجارت، دوست یابی و همسر یابی... را به اینترنت می سپارند.

 

به گزارش مهرخانه: امروزه اینترنت بر جنبه های مختلف زندگی اجتماعی افراد اثر گذاشته و به عنوان یک پدیده جدید در جوامع بشری در حال گسترش است، این توسعه تا جایی پیش رفته است که بسیاری از نیازها بدون حضور اینترنت امکان پذیر نیست.
زندگی در عصر جدید گام برداشتن در راستای شیوه نوین را می طلبد، افراد تنها با چند کلیک به دنیایی فراتر از دنیای واقعی قدم می گذارند و بر خلاف گذشته بسیاری از امور روزمره و ضروری خود را چون تجارت، دوست یابی و همسر یابی... را به اینترنت می سپارند، جامعه ایرانی نیز همسو با این تحول بزرگ حرکت کرده و پاسخ بسیاری از سئوال های خود را در تارنمای اینترنت جستجو می کند.
اگرچه اینترنت توانسته است بسیاری نیازهای افراد را به سرعت پوشش دهد؛ اما از سوی دیگر تاثیرات مهمی را بر نهادهایی چون خانواده گذاشته است و آن را با تحولات بزرگ ساختاری روبرو کرده است، نقش اینترنت در شکل گیری این دگرگونی ها پررنگ بوده و پیامدهایی را به همراه دارد.
پیامد این اثرگذاری را می توان در دو قالب پیامدهای مثبت همچون افزایش سطح آگاهی اعضای خانواده، کاهش هزینه های حمل و نقل، توسعه اقتصاد، افزایش سرعت تبادل اطلاعات و پیامدهای منفی چون کم رنگ شدن گفتگوهای خانوادگی، انحرافات جنسی، تاثیر در هویت یابی و... مشاهده نمود.
روابط دوستانه در دنیای مجازی در حال تبدیل شدن به فرهنگی است که موجب شده تا اینترنت جزیی جدانشدنی از زندگی افراد باشد، بسیاری از افراد گفتگو در فضای مجازی را به محفل گرم خانوادگیشان ترجیح می دهند، نوجوانان و جوانان با ورود به دنیای رمزآلود اینترنت با چالش های هویتی روبرو می شوند، اعتیاد اینترنتی روز به روز به صورت نگران کننده ای در حال افزایش است و ...
این گزارش به واکاوی پیامدهای استفاده نادرست از اینترنت می پردازد،‌ تا بتوان با ارائه راهکارهای مناسب، آسیب هایی را که این وسیله نوین ارتباط جمعی برای خانواده ها به همراه دارد را محو کرد و یا کاهش داد:


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
منابع کنکور کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی
ساعت ٦:٤۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٢٠ : توسط : نادررشیدی

برنامه ریزی اموزشی و درسی:

1. مبانی برنامه ریزی آموزشی: بهرام محسن پور 2- اصول برنامه ریزی درسی: دکتر کورش فتحی واجارگاه 3. مقدمه‌ای بر برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دکتر علی تقی‌پورظهیر، انتشارات: آگاه.*4- مبانی برنامه‌ریزی آموزشی دکتر یحیی فیوضات، انتشارات: ویرایش *5- مبانی برنامه‌ریزی آموزشی برنامه‌ریزی درسی مدارس، ترجمه دکتر فریده مشایخ (الف،لوی)، انتشارات: مدرسه.6- چند مبحث اساسی در برنامه‌ریزی درسی، دکتر علی شریعتمداری، انتشارات: سمت. 7- دیدگاه‌های نو در برنامه‌ریزی آموزشی دکتر فریده مشایخ، انتشارات: سمت*8- فرآیند برنامه‌ریزی آموزشی نوشته گروه مشاوران یونسکو ترجمه فریده مشایخ، انتشارات: مدرسه

*مدیریت اموزشی:

1- اصول مدیریت اموزشی تالیف دکتر علی علاقه بند 2- مدیریت عمومی : دکتر علاقه بند 3- مدیریت رفتار سازمانی "دکتر علاقه بند 4-فرایند خودگردانی در مدارس :دکتر علاقه بند(منبع جدید) 5- کلیات مدیریت اموزشی :دکتر عباس زاده6 -مدیریت آموزشگاهی محمد رضا بهرنگی7 - مدیریت آموزشی علی شیرازی

*نظارت و راهنمائی اموزشی:

1- نظارت و راهنمائی اموزشی: دکتر بهرنگی 2- نظارت و راهنمائی اموزشی: دکتر نیکنامی 3- نظارت و راهنمائی اموزشی:دکتر میرکمالی

*روشها و فنون تدریس:

1- روشها و فنون تدریس: دکتر امان الله صفوی 2- مهارتهای پرورشی:دکتر شعبانی(2جلد) 3- الگوهای تدریس: دکتر بهرنگی

روان شناسی تربیتی:    1-روانشناسی پرورشی علی اکبر سیف 2-روانشناسی تربیتی: دکتر پروین کدیور ( فقط نظریات: پیا‍‍ژه، اریکسون و کلبرگ)

*سنجش و اندازه گیری: 1- سنجش و اندازه گیری: دکتر علی اکبر سیف

*تکنولوژی اموزشی:

1-تکنولوژی اموزشی : دکتر احدیان 2- تکنولوژی اموزشی(مبانی نظری) : دکتر هاشم فردانش 3- تکنولوژی اموزشی : دکتر خدیجه علی ابادی 4- مقدمات تکنولوژی آموزشی: حمصی و شهین دخت عالی 5- مقدمات تکنولوژی اموزشی: دکتر محمد احدیان و عمران رمضان زاده

*فلسفه اموزش و پرورش:

1- فلسفه آموزش و پرورش: دکتر نقیب زاده 2- فلسفه اموزش و پرورش: دکتر علی اکبر شعاری نژاد (فقط قسمت مکاتب)3-اصول و فلسفه اموزش و پرورش: دکتر شریعتمداری 4- اصول تعلیم و تربیت :دکتر شریعتمداری 5- اصول تعلیم و تربیت :دکتر غلامحسین شکوهی

*امار و روش تحقیق:

1- روش تحقیق : دکتر علی دلاور 2- روش تحقیق در علوم رفتاری: دکتر عباس بازرگان /سرمد /حجازی3- روش علمی در علوم رفتاری: دکتر هومن 4- روش تحقیق در علوم انسانی : دکتر نادری و سیف نراقی

 

ضرایب دروس علوم تربیتی یک

 


 
عکس از دریاچه ی زریوار
ساعت ٦:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٩ : توسط : نادررشیدی

iran


 
گواهی ارائه مقاله در همایش
ساعت ٢:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱۸ : توسط : نادررشیدی

اینجانب در اردیبهشت  ماه 1391 در همایش ملی شهر های مرزی ،امنیت اجتماعی مقاله ای را ارائه نمودم که به صورت سخنرانی پذیرش شد . %db%8c.zip


 
هوش معنوی
ساعت ٢:۱٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱۸ : توسط : نادررشیدی

این هوش برخلاف هوش عقلانی که کامپیوترها هم از آن بهره مندند و نیز هوش عاطفی که در برخی از پستانداران رده بالا دیده می شود، خاص انسان است.

موفقیت: هوش به عنوان یک توانایی شناختی در سال 1905 میلادی توسط آلفرد بینه و تئودور سیمون مطرح شد. با وجودی که درخصوص این پدیده بررسی های متعددی انجام گرفته و نظریه های متفاوتی ارایه شده اما هنوز صاحبنظران به همسویی کلی در مورد ابعاد گوناگون هوش دست نیافته اند. در بین نظریات مطرح شده دو نظریه از مقبولیت بیشتری برخوردار هستند.

نظریه هوش چندگانه هوارد گاردنر شامل:

هوش کلامی: توانایی تفکر کلامی و استفاده از زبان برای بیان منظورها
هوش منطقی – ریاضی: توانایی انجام عملیات ریاضی
هوش فضایی: توانایی تفکر سه بعدی
هوش بدنی – جنبشی: توانایی دستکاری اشیا و تبحر جسمی
هوش موسیقیایی: حساس بودن نسبت به زیر و بم آهنگ، ریتم و تن صدا
هوش بین فردی: توانایی درک دیگران و تعامل موثر با آنها
هوش درون فردی: توانایی فهم خود
هوش طبیعی: مشاهده الگوهای طبیعت و فهم نظام های طبیعی و مصنوعی ساخت انسان
هوش وجودی: ظرفیت مطرح کردن سوالات وجودی

 

 


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
روش تحقیق در تکنولوژی آموزشی
ساعت ۱٢:۳۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٧ : توسط : نادررشیدی

یکی از دروس بسیار مهم و اساسی در هر رشته درس روش تحقیق است. در تکنولوژی آموزشی نیز به تبع این موضوع، روش تحقیق از اهمیت بسزائی برخوردار است. آیا تاکنون به موضوع فکر کرده اید که چه موضوعوعاتی در این درس تدریس می شود؟ اخیراً در یک مطالعه در دانشگاه ایالتی آریزونا آمریکا محققین این موضع را مورد بررسی قرار داده اند. آنها 12 دانشگاه بزرگ آمریکائی را که در آنها رشته تکنولوژی آموزشی در مقطع دکتری ارائه می شود بعنوان نمونه انتخاب کردند و با پخش پرسشنامه های از اساتید و دانشجویان دکتری این دانشگاهها خواستند که در مورد محتوی در روش تحقیق در تکنولوژی آموزشی اعلام نظر کنند. نتایج بدس آمده از بررسی بطور خلاصه در ادامه مطلب آورده شده است

به نظر اساتید و دانشجویان دکتری مهمترین روش های تحقیق در تکنولوژی آموزشی به ترتیب اهمیت شامل موارد زیر است (به منظور رساندن کامل مطلب، مفاهیم نسخه لاتین آنها آورده اشده است)

 


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
آسیب شناسی استفاده از ماهواره
ساعت ٢:٠۳ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٥ : توسط : نادررشیدی

این روزها آمارهای ضد و نقیضی از درصد استفاده کنندگان از ماهواره در کشورمان به گوش می رسد که از میان این آمار در خوشبینانه ترین حالت حدود ۱۵ درصد و در بدبینانه ترین گمانه زنی ها حدود ۵۵ درصد از خانواده های ایرانی ازماهواره استفاده می کنند، بی شک خانواده های استفاده کننده از ماهواره را می توان قربانیان تبعات بسیار بد پرهزینه برای جامعه دانست. در این نوشته سعی می کنم که مقداری از تبعات سوء استفاده از ماهواره را بیان کنم.

۱. ترویج خشونت: شاید بتوان یکی از آشکارترین آسیبی که با گسترش استفاده از ماهواره در جامعه مان دچار آن شده ایم را ترویج خشونت دانست. همین چند وقت پیش بود که خبرگزاری ها خبری وحشتناک را مخابره کردند. جوانی تحت تأثیر برنامه های ماهواره اقدام به قتل خواهر و خواهر زاده کودک خویش کرده بود. در برنامه های تولید شده در تلویزیون های ماهواره ای عموما صحنه های خشن بدون سانسور و توجه به سن مخاطب به وفور نمایش داده می شود، و مسلما افراد چه بخواهند و چه نخواهند دیدن چنین صحنه هایی در ضمیر ناخوداگاه آنان تأثیر می گذارد. گاهی این صحنه ها به حدی هنرمندانه و واقعی ساخته شده اند که افراد با دیدن این صحنه گویی دارند آموزش نحوه بروز خشونت در چنین شرایطی را می بینند، و همین مطلب سبب می شود، افرادی تحت تأثیر ماهواره در شرایط مشابه از خودشان رفتارهایی خشونت آمیز بروز دهند.



ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
پیشنهادهای برای هجوم به قلب موفقیت
ساعت ۳:٢۱ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱۳ : توسط : نادررشیدی

فردی را سراغ دارید که تلاش نکند و موفق شود؟ قطعا خیر! همه ما برای دستیابی به موفقیت دلایل شخصی داریم که در جهت رسیدن به آن تلاش می کنیم و حقیقتا همه موفقیت ها به روش های متفاوتی معین و تعریف شده اند، خواه این تعریف در جهت استقلال مالی باشد یا حس انحصاری موفقیت و پیشرفت.

هنگامی که به کتاب فروشی می روید، حتما دلیلی هست که هزاران جلد کتاب برای آگاهی از دستورالعمل موفقیت وجود دارد. بعد از کنکاش در احوال سیارات، این یکی از مهم ترین کنکاش هایی است که وجود دارد.

جالب این جاست که ما تمایل داریم فکر کنید پیچیده ترین راه حل ها، موثرترین روش ها هستند و به این علت از حقایق ساده چشم پوشی می کنیم.

سادگی هر چیزی را امکان پذیر می سازد و با هر شاهکار بزرگ، هزاران تصمیم ساده و کوچک هستند که برای اولین بار اتفاق می افتند.

من می خواهم با برخی از روش های ساده، کمی به ذهنتان نیروی تازه بخشیده و شما را به اصول مهمی بازگردانم. ساده ترین چیزها به راحتی فرامش می شوند؛ برخی از اهداف ذیل مدنظر شما نیستند؟

۱) به گذشته برگردید. حرف و عملتان در زمان حال باشد و آینده را شکل دهید.

۲) از شکست هایتان به عنوان راهکاری برای موفقیت استفاده کنید.

۳) سعی نکنید. فقط آن را انجام دهید.

۴) لیستی از رویاهایتان تهیه کنید. مهم نیست رسیدن به آنها چقدر سخت است، فقط بنشینید و همه رویاهایتان را یادداشت کنید.

۵) لیستی از اهدافتان تهیه کرده و به این بیندیشید که چگونه می توانید آنها را به دست آورید.

۶) از بازخورد منفی استفاده کرده و مزایا و بهترشدن خودتان را نقد و بررسی کنید.

۷) اگر می خواهید در دیگر اهدافتان نیز موفق باشید (مثلا اگر رییس دارید)، باقوانین بازی کرده یا بازی خودتان را ایجاد کنید.

۸) لیستی از ارزش هایتان تهیه کنید. چه چیزی برای شما ارزشمند است و موفقیت تان را براساس آن خلق کنید.

۹) زمان شخصی را از زمان کسب و کار جدا کنید.

۱۰) موفقیت تان به شکست و دستاوردهایتان بستگی دارد.

۱۱) اگر در انجام کاری دچار تردید شدید، اجازه دهید شخص دیگری آن را انجام دهد. حالت تردید چیزی را می گوید که به آن معتقدم. اگر به طور کامل به آن ایمان ندارید، آن را ترک و به شخص دیگری محول کنید.

۱۲) در طول زمان بهره وری، از توقف اجتناب کنید. توقف ها می توانند مانع رسیدن شما به آن چیزی شوند که در سر می پرورانید.

۱۳) اوج ساعت عملکرد خود را تعیین کنید. زمانی که احساس می کنید بسیار تاثیرگذار هستید، در یک نقطه زمانی خاص کار کنید.

۱۴) نفس عمیق بکشید و خود را از هرگونه استرس خالی کنید.

۱۵) استراحت و تمدد اعصاب، نقش مهمی در این تمرین ایفا می کنند.

۱۶) نگران نباشید. همه کارهای صورت گرفته، شما را برای نتایج منفی آماده می کنند.

۱۷) افکار شاد و مثبت داشته باشید تا نتایج مثبت و خوب به دست آورید.

۱۸) وقتی ترس در اطرافتان پرسه می زند، هرگز عقب نشینی نکنید و پا پس نکشید.

۱۹) نه تنها از قلبتان، بلکه از مغزتان نیز استفاده کنید.

۲۰) با رهاکردن گذشته و تفکر در زمان حال، احساسات را رها کنید.

۲۱) آن چه که در گذشته اتفاق افتاده، به احتمال قوی شما را در وضعیت فعلی قرار خواهد داد؛ بنابراین شما نمی توانید چیزی را تغییر دهید. در عوض، خود را به زمان حال متمرکز کرده و برخلاف زندگی دیروز، به زندگی امروزتان بیندیشید.

۲۲) اجازه ندهید زمان، کنترل امورتان را دست گیرد. شما، زمان را کنترل کنید.

۲۳) مدیریت زمان موثرترین ابزاری است که می توانید از آن استفاده کرده و موفق شوید.

۲۴) خط مشی تان را ایجاد کنید و خود را در میان هم سالانتان معتبر سازید.

۲۵) و بازهم گذشته را فراموش کنید و در حال زندگی کنید.

این ها افکار من بوده و چیزی است که تمرین کرده و آن را توصیه می کنم. شما می توانید به راحتی نظرات و پیشنهادات خود را به اهداف فوق اضافه کنید. کلید دیگر موفقیت، پیروی از مشاور و پیشنهاداتی است که این امکان را فراهم می کند تا به جلو حرکت کرده و از نظراتی استفاده کنید که شما را به سوی اهدافتان سوق می دهد.

 


 
شعری از فریدون مشیری از شاعران مورد علاقه ی من
ساعت ٢:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٢ : توسط : نادررشیدی

تنها
غمگین
نشسته با ماه
در خلوت ساکت شبانگاه
اشکی به رخم دوید ناگاه
روی تو شکفت در سرشکم
دیدم که هنوز عاشقم آه …

* * * * * *
یک لحظه نشد خیالم آزاد از تو
یک روز نگشت خاطرم شاد از تو
دانی که ز عشق تو چه شد حاصل من
یک جان و هزار گونه فریاد از تو
* * * * * *
در پی آن نگاه های بلند ،
حسرتی ماند و
آه های بلند!
* * * * * *
از بس که غصه تو قصه در گوشم کرد
غمهای زمانه را فراموشم کرد
یک سیـــنه سخن به درگهت آوردم
چشمان سخنگوی تو خاموشم کرد
* * * * * *
عشق تو به تار و پود جانم بسته است
بی روی تو درهای جهانم بسته است
از دست تو خواهم که برآرم فریاد
در پیش نگاه تو زبانم بسته است
* * * * * *
گفتم دل را به پند درمان کنمش
جان را به کمند سر به فرمان کنمش
این شعله چگونه از دلم سر نکشد
وین شوق چگونه از تو پنهان کنمش
* * * * * *
ای چشم ز گریه سرخ خواب از تو گریخت
ای جان به لب آمده از تو گریخت
با غم سر کن که شادی از کوی تو رفت
با شب بنشین که آفتاب از تو گریخت
* * * * * *
کجایی ای رفیق نیمه راهم
که من در چاه شبهای سیاهم
نمی بخشد کسی جز غم پناهم
نه تنها از تو نالم کز خدا هم
* * * * * *
هزار بوسه به سوی خدا فرستادم
از آنکه دیدن تو قسمت خدایی بود
شب از کرانه دنیای من جدا شده بود
که هر چه بود تو بودی و روشنایی بود
* * * * * *
امروز را به باد سپردم
امشب کنار پنجره بیدار مانده ام
دانم که بامداد
امروز دیگری را با خود می آورد
تا من دوباره آن را
بسپارمش به باد
* * * * * *
دیدی آن را که تو خواندی به جهان یارترین
سینه را ساختی از عشقش سرشارترین
آنکه می گفت منم بهر تو غمخوارترین
چه دلآزارترین شد چه دلآزارترین
* * * * * *
دلم به ناله در آمد که
ای صبور ملول
درون سینه اینان نه دل
که گِل بوده ست
* * * * * *
هیچ و باد است جهان
گفتی و باور کردی
کاش یک روز به اندازه هیچ
غم بیهوده نمی خوردی
کاش یک لحظه به سرمستی باد
شاد و آزاد به سر می بردی
* * * * * *
عشق پیروزت کند بر خویشتن
عشق آتش می زند در ما و من
عشق را دریاب و خود را واگذار
تا بیابی جانِ نو، خورشیدوار
* * * * * *
روزهایی که بی تو می گذرد
گرچه با یاد توست ثانیه هاش
آرزو باز میکشد فریاد
در کنار تو می گذشت ایکاش
* * * * * *
تو را دارم ای گل جهان با من است
تو تا با منی جان جان با من است
چو می تابد از دور پیشانی ات
کران تا کران آسمان با من است
* * * * * *
نرسد دست تمنا چون به دامان شما
می توان چشم دلی دوخت به ایوان شما
از دلم تا لب ایوان شما راهی نیست
نیمه جانی است درین فاصله قربان شما


 
حل مسئله و تاریخچه آن
ساعت ۱:٤٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٢ : توسط : نادررشیدی

حل مسئله

متفکرمسئله زمانی پیش می آید که بخواهیم به هدفی برسیم ولی درحال حاضر امکانپذیر نیست.نخستین پژوهش هایی که در زمینه حل مسئله صورت گرفته از سوی طرفداران مکتب گشتالت بوده است . آن ها با تلقی رفتارگرایان ، به خصوص ثرندایا ز حل مسئله مخالف بودند و می گفتند حل مسئله حیوان چیزی بیش از کوشش ، خطا وتکرار مجدد پاسخ هاست . گشتالتی ها معتقد بودند رفتار حل مسئله تولید دوباره است .تولید دوباره حل مسئله شامل استفاده مجدد از تجربیات گذشته است که عمدتا به صورت نا اشکار است . تولید حل مسئله ، از طریق بینش یافتن بر ساختار مسئله و تجدیدسازمان دوباره مسئله مشخص می شود .




ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
مقاله ای از دکتر فردانش در مورد طراحی آموزشی
ساعت ٧:٤٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱۱ : توسط : نادررشیدی

طبقه‌بندی الگوهای طراحی سازنده‌گرابر اساس رویکردهای یادگیری وتدریس

 چکیده

در این مقاله ده الگوی طراحی آموزشی مشهور، از میان 25 الگوی طراحی
آموزشی سازنده گرای موجود در متون تخصصی انتخاب و رویکردهای یاددهی – یادگیری مستتر در آنها با استفاده از روش تحلیل محتوی مورد ارزیابی قرار گرفت. در این
تحلیل با مراجعه به متون اصلی بنیان‌گذاران هر یک از الگوها، هر یک از الگوها از
نظر فردی، جمعی، یا دوگانه بودن رویکردهای یادگیری و تدریس مفروض در طراحی‌شان
طبقه‌بندی شدند. حاصل این تحلیل و ارزیابی یک طبقه‌بندی شش‌گانه از الگوهای طراحی آموزشی بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس مستتر در آن‌ها می‌باشد. یافته‌ها حاکی از آن است که هیچ یک از الگوهای طراحی آموزشی به‌صورت توأمان دارای رویکردهای دوگانه‌ی یادگیری و تدریس نیستند؛ و اغلب الگوهای طراحی سازنده‌گرا از نظر رویکردهای تدریس در ناحیه‌ی فردی قرار دارند؛ و تنها برخی از الگوها در هر دو رویکرد تدریس و یادگیری در ناحیه‌ی جمعی قرار می‌گیرند.

واژه‌های کلیدی: الگوی طراحی آموزشی، الگوهای سازنده‌گرا، رویکرد یادگیری، رویکردتدریس

 

 


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
مدارس هوشمند
ساعت ٢:۳٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱٠ : توسط : نادررشیدی

هفت اصل کلیدی در مدارس هوشمندعبارتند از:

 ۱) دانش خلاق ۲)استعداد یادگیری ۳)توجه به فهم مطالب ۴) آموختن با هدف
تسلط و انتقال آن  ۵) ارزیابی آموخته‌ها به شکل متمرکز  ۶) غلبه بر مشکلات
۷) مدرسه به عنوان یک سازمان آموزشی.

در مدارس هوشمند کامپیوتر جایگزین تخته سیاه و CD جای دفتر مشق را می‌گیرد.
دانش‌آموزان می‌توانند از طریق اینترنت اطلاعات بسیاری را درباره هر موضوع که بخواهند بدست آورند. در این سیستم معلم و شاگرد هر دو تولید محتوای الکترونیکی و
درس را به صورت CD ارائه می‌کنند. در این مدارس آموزش منحصر به معلم نیست و دانش‌آموز نقش اساسی در آموختن مباحث علمی دارد. دبیران با استفاده از محتوای درسی الکترونیکی موجب تفهیم بهتر مطالب درس و صرفه‌جویی در وقت می‌شوند و دانش‌آموزان هم این فرصت را دارند که توانایی و قابلیتهای خود را آشکار و به تولید محتوا بپردازند.
در این گونه مدارس کسب موفقیت دست‌یافتنی است و میزان آن به تلاش و پیگیری دانش‌آموزان و هدایت صحیح و جهت دار بستگی دارد. در این روش روح پژوهش و جست‌وجوگری،‌ جایگزین روحیه بی‌هدف دانش‌آموز خواهد شد. در این روش رکن اصلی برای هرگونه تغییر، تغییر در فکر است و ابزار و امکانات تنها وسیله‌ای برای جامه عمل پوشاندن به افکارهستند.
در مدارس هوشمند معلمان می‌توانند به جای اینکه تلاش کنند خودشان پاسخی برای
پرسشهای دانش‌آموزان پیدا کنند، از آنها بخواهند پاسخ پرسشهایشان را در کامپیوتر
پیدا کنند و برای بقیه بازگو کنند.
مدارس هوشمند مدارسی هستند که مبانی توسعه آنها استفاده از فناوریهای نوین اطلاعات و ارتباطات می‌باشد و تفاوت آن با مدارس مجازی این است که در این مدارس دانش‌آموزان باید حضور فیزیکی داشته باشند اما در مدرسه مجازی، دانش‌آموز و معلم می‌توانند کیلومترها از هم فاصله داشته باشند. معلمان مدارس هوشمند الزامی به متخصص بودن در حوزه IT ندارند بلکه بایدبتوانند از سیستم این مدرسه مطلع باشند و از امکانات آن خوب استفاده کنند. معلم باید خوب بداند که منابع در کجاها وجود دارند که وقتی دانش‌آموزان سؤالی مطرح کردند آنان را به منابع موردنظر راهنمایی کند.
ارتباط والدین با مدرسه، از طریق کامپیوتر انجام می‌گیرد و این امکان را دارند که با مدیر یا معلمان مدرسه ارتباط برقرار کنند و از وضعیت تحصیلی فرزند خود آگاه شوند.
کتابخانه این مدرسه، یک کتابخانه الکترونیکی است و دانش‌آموز می‌تواند به صورت Onlineاز آن استفاده نماید. محیطهای گفت‌وگو، بحث و پرسش و پاسخ به صورت همزمان وناهمزمان دراین مدرسه فعال است.
افزایش استفاده ازکامپیوتر در آموزش به یک نیاز تبدیل شده است. ما برای عقب نماندن از قافله جامعه جهانی که به سرعت نقش رایانه‌ها را در مشاغل گسترش می‌دهد به سیستم آموزش متناسب این عصر نیازمندیم. اما از این موضوع نیز نباید قافل باشیم که استفاده از انواع نرم‌افزارها و محتواهای آموزشی غیراستاندارد می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری به آموزش وارد و یادگیرندگان را دچار سردرگمی کند. برای ایجاد مدرسه هوشمند و یا کلا ورود فناوری اطلاعات به مدارس وزارت آموزش و پرورش باید به دنبال ایجاد بانکهای اطلاعاتی قوی و هماهنگ باشد که بتواند شبکه آموزشی قوی استاندارد را اتخاذ کند تا خدمات محتوایی و آموزشی را به راحتی در دسترس مدرسه قرار دهد. با امید به اینکه مدارس هوشمند راهی باشد در جهت رشد فکری دانش‌آموزان این مرز و بوم.با گسترش فناوری های ارتباطی و توسعه امکانات تکنولوژیکی در عرصه ارتباط ، تمام سازمانی خود را به سمت مکانیزه کردن سوق
دهند تا از این طریق بر سرعت و دقت انجام کارها افزوده و احتمال خطا توسط نیروی
انسانی را کاهش دهند .نظام آموزش و پرورش نیز به نوبه خود با وارد کردن فناوری های ارتباطی در این عرصه تلاش کرده تا حداکثر بهره برداری را از این دستاورد بشری داشته باشد . مدارس هوشمند در دنیا حاصل به کارگیری از این امکانات است . کشور مالزی در سال 1998 برای اولین بار به عنوان نخستین کشوری بود که مدارس هوشمند را در نظام آموزش و پرورش راه اندازی کرد و با ارایه الگوی موفق توانست تجربه خود را به سایر کشورها نیز منتقل کند و امروزه علاوه بر مالزی دیگر کشورها نیز برای هوشمند کردن مدارس خود اقدام کرده اند که بطور مثال می توان ازفرانسه به عنوان کشوری موفق در این عرصه نام برد .شورای عالی آموزش و پرورش کشورمان نیز در سال 1380 موضوع مدارس هوشمند را برای نخستین بار مطرح کرد که با تایید وتصویب این شورا مقرر گردید از سال 81 این مدارس راه اندازی شوند اما به دلایلی کار متوقف شد تا اینکه با تامین اعتبار و تصویب مجدد مقرر شده است که در سال تحصیلی جدید طرح مدارس هوشمند در 4 دبیرستان شهر تهران به اجرا گذاشته شود . لذا  به همین دلیل ضمن تبیین این موضوع به اهداف و موانع آن اشاره خواهیم داشت .
مدرسه هوشمند مدرسه‌ای فیزیکی است که کنترل و مدیریت آن، مبتنی ‌بر فن‌آوری رایانه و شبکه انجام می‌گیرد و محتوای اکثر دروس آن الکترونیکی و سیستم ارزشیابی و نظارت آن هوشمند است. در چنین مدرسه‌ای یک دانش‌آموز هوشمند، با صرف وقت بر روی موضوعات به ‌شکل مستمر، منابع و قابلیت‌های اجرایی خود را توسعه و تغییر می‌دهد و این نکته‌ای است که به مسؤولان مدرسه اجازه می‌دهد تا با توجه به تغییرات به‌وجود آمده و افزایش سطح اطلاعات دانش‌آموزان، آن‌ها را برای اخذ اطلاعات جدید آماده نمایند. تا به معلم محوری و سخنرانی تک‌‌گویانه معلم در کلاس خاتمه دهند و سیستم آموزشى را به شکل سیستم مشارکتی، مبتنی بر آموزش توانایى‌هاى پژوهش، جمع‌بندى، تحلیل و نتیجه‌گیری دانش‌آموزان تبدیل کنند.دوستان عزیر ادامه مطالب مربوط در مورد مدارس هوشمند را برایتان می نویسم امید است مورد قبول واقع شود .

 


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
کنفرانس
ساعت ۱:٢٥ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٩ : توسط : نادررشیدی

هفتمین کنفرانس ملی و چهارمین کنفرانس
بین المللی آموزش و یادگیری الکترونیکی در تاریخ های
۲۵ و ۲۶ بهمن ماه سال جاری 91توسط انجمن یادگیری الکترونیکی ایران و
دانشگاه شیراز در شیراز برگزار خواهد شد.

http://www.icelet.ir

محور ها
:

http://www.icelet.ir/2012-06-18-15-10-12       


 
هفت راهکار طلایی تقویت مغز
ساعت ۱٢:۳۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٩ : توسط : نادررشیدی

-
دیوارهای اتاقتان را آبی کنید

 

چند سال پیش تیمی از روانشناسان در دانشگاه کلمبیا تاثیر رنگ را بر نحوه تفکر انسان بررسی کردند.در این تحقیق از 600 شرکت کننده خواسته شد مجموعه ای از تست های شناختی را که در پیش زمینه های آبی،قرمز و خنثی نمایش داده می شد،انجام دهند.تفاوت در نتایج تست ها قابل توجه بود.در پیش زمینه های قرمز،عملکرد شرکت کنندگان در مهارت های نیازمند دقت و توجه به جزئیات(مانند پیدا کردن غلط های املایی)بهتر بود.دانشمندان نتایج این تحقیق را این گونه توجیه کردند که چون رنگ قرمز به طور نا خودآگاه در ذهن افراد با خطر ارتباط پیدا می کند،باعث می شود توجه و هوشیاری بیشتری نشان دهد.اما رنگ آبی مزایای روانشناختی کاملا متفاوتی با رنگ قرمز داشت.در این بخش از آزمایش افراد نتایج پایین تری را در آزمون حافظه ی کوتاه مدت کسب کردند.اما در مواردی که نیاز به تخیل داشت مانند پیدا کردن کاربردی خلاقانه برای یک آجر یا طراحی یک اسباب بازی با شکل های هندسی ساده،نتایج در حضور رنگ آبی بسیار بهتر بود. در واقع خلاقیت شرکت کنندگان در زمینه ی رنگ آبی دو برابر رنگ قرمز بود.دانشمندان این تفاوت آشکار را به دلیل همراه شدن رنگ آبی با
آسمان و دریا در ذهن افراد می دانند.رنگ آبی ما را به یاد افق زیبا و ساحل شنی کنار دریا می اندازد و نا خودآگاه باعث می شود احساس آرامش کنیم.بنابراین راحت تر می توانیم روی تخیلات خود متمرکز شویم و به ایده های جدید دست پیدا کنیم.این بار اگه نیاز به خلق ایده های جدید داشتید،فضایی با سقف بلند و پر از پنجره را برای ایده پردازی امتحان کنید یا دیوارهای اتاقتان را آبی کنید.

 

- تکنیک بارش افکار (توفان ذهنی) رابه کار نگیرید

تکنیک بارش افکار پر طرفدارترین روش برای خلاقیت است و قواعدساده ای دارد که برای دستیابی به بهترین ایده در بین ایده های یک گروه باید از آنها پیروی کنیم.اولین قانون این است که نباید هیچ ایده ای را نقد کنیم.چرا که اگر افراد از مطرح کردن ایده های بد واهمه داشته باشند،هیچ ایده ای را مطرح نخواهند کرد. اما نتایج تحقیقات نشان می دهد که بر خلاف تصور عمومی این تکنیک اصلا روش خوبی نیست.کیت ساویر،روان شناس در دانشگاه واشنگتن می گوید:"نتایج ده ها سال پژوهش نشان داده که گروه های بارش افکار ایده های بسیار کمتری را نسبت به حالتی که افراد به تنهایی می اندیشند و در مرحله بعد ایده هایشان در کنار هم قرار می دهند،مطرح می کنند."مطالعه ای که توسط روانشناسی به نام چارلان نامث در دانشگاه برکلی انجام شد نشان می دهد که این مشکل در قانون شماره یک تکنیک بارش افکار ریشه دارد که نقد کردن ایده ها را ممنوع می کند.او265دانشجوی دختر را در تیم های 5 نفره تقسیم کرد.برای همه ی تیم ها مساله ی مشابهی مطرح شد."چگونه می توان ترافیک شهر سان فرانسیسکو را کاهش داد؟"تیم ها20 دقیقه زمان داشتند که هر تعداد راه حلی را که می توانند ارئه دهند.اما به هر یک از تیم ها به طور تصادفی یکی از سه روش ارائه پیشنهاد محول شد.روش اول"ساختار آزاد" بود.در این روش تیم ها هیچ دستورالعملی دریافت نکردند و آزاد بودند به هر روش که تمایل دارند با هم کار کنند.روش دوم "بارش افکار" بود.به این تیم ها دستورالعمل های استاندارد تکنیک بارش افکار داده شد و بر ممنوعیت نقد ایده ها تاکید شد.روش سوم"مباحثه" بود.در این روش به تیم ها گفته شد:"اغلب تحقیقات توصیه می کنند که بهترین روش برای رسیدن به راه حل های مطلوب ارائه راه حل های بسیار است.هر کس آزاد است نظر خود را مطرح
کند.بنابراین از مطرح کردن هر انچه به ذهنتان می رسد نترسید.علاوه بر این اغلب مطالعات پیشنهاد می دهند که ایده های یکدیگر را نقد کنید و آنها را به بحث بگذارید."

نتایج تیم ها بسیار متفاوت بود.در حالی که نتایج گروه های بارش افکار اندکی از گروه های با ساختار آزاد بهتر بودند،تیم های مباحثه بسیار خلاق تر بودند و به طور متوسط 25درصد بیشتر ایده ارائه کردند.اما نتایج به همین جا محدود نشد.پس از این مرحله تیم ها منحل شدند و از افراد خواسته شد تا اگر ایده های بیشتری دارند که در نتیجه ی بحث در گروه به ذهن آنها رسیده،مطرح کنند.افرادی که پیش از آن در تیم های بارش افکار یا ساختار آزاد عضو بودند، به طور متوسط دو ایده ی جدید داشتند.اما افراد تیم های مباحثه بیش از هفت ایده مطرح کردند!

 
فیلم های کمدی تماشا کنید

افراد شادتر خلاق تراند.در مطالعه پژوهشگران دانشگاه نورث وسترن،افرادی که امتیاز بالاتری را در یک تست استاندارد اندازه گیری سطح خوشحالی کسب کرده بودند،توانستند 25درصد بیشتر از افراد ناراحت یا عصبانی تست های خلاقیت راحل کنند.حتی یک احساس خوشحالی کوتاه نیز می تواند خلاقیت افراد را به میزان چشمگیری افزایش دهد.در این مطالعه افرادی که فیلم خنده داری را از رابین ویلیامز تماشا کرده بودند 20 درصد بیشتر از شرک کنندگانی که فیلم ترسناک یا خسته کننده تماشا کرده بودند، به تست ها پاسخ دادند.

 
زمان هایی را به استراحت اختصاص دهید

حتی افراد با استعداد نیز همیشه نمی توانند نتایج درخشانی را کسب کنند.زیرا خلاقیت صرفا خلق ایده های جدید نیست بلکه ارزیابی ایده ها و یافتن آنچه ارزشمند است نیز اهمیت دارد.پژوهشگران دانشگاه رادبود نشان دادند که چگونه می توانیم در ارزیابی ایده هایمان بهتر عمل کنیم. در اولین آزمایش به 112 دانشجو2دقیقه زمان داده  شد تا راه حل خلاقانه ای برای مشکل صف هایی که جلوی صندق سوپرمارکت ها تشکیل می شود،بیابند.شرک کنندگان در این آزمایش به دو گروه تقسیم شدند.گروه اول مستقیما آزمایش را شروع کردند و از گروه دوم خواسته شد ابتدا به کاری نا مرتبط مثلا یک بازی کامپیوتری بپردازند و سپس آزمایش را انجام دهند.پس از این که افراد همه ی ایده هایی را که به ذهنشان می رسید یادداشت کردند،از آنها خواسته شد تا خلاقانه ترین ایده ی خود را انتخاب کنند.گرچه دو گروه در مرحله ایده پردازی تفاوتی نداشتند اما در مرحله شناسایی بهترین ایده،گروه دوم بهتر عمل کرده بود.شرکت کنندگانی که به ضمیر نا خودآگاه خود استراحت کوتاهی داده بودند،مزیت قابل توجهی نسبت به گروه دیگر داشتند و در 55درصد موارد نو آورانه ترین مفاهیم را انتخاب کردند.در حالی که گروهی که مستقیما به دنبال ایده پردازی رفته بودند،تنها در20درصد موارد توانستند خلاقانه ترین ایده را تشخیص دهند.پرداختن به کاری متفاوت تواناییافراد را در ارزیابی ایده ها دو برابر کرد.


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
ده کلک ساده برای تقویت مغز
ساعت ٥:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۸ : توسط : نادررشیدی
 
 

دوراه پایه‌ای و اساسی برای اینکه مغزتان را سالم و سرحال نگه دارید وجود دارد:
  تنوع و کنجکاوی. وقتی هر کاری که انجام می‌دهید از روی عادت‌تان است و زندگی بریک روال می‌گذرد، بدانید که وقت تغییراست.

  اگر هر شب پیش از خواب جدول حل می‌کنید و این عادت‌تان شده است، وقتش است که تفریح وقت خوابتان را عوض کنید و ورزش دیگری برای مغزتان بیابید. در مورد دنیای دور و برتان کنجکاو باشید و به جستجوی این بروید که بفهمید هر چیزی چگونه کار می‌کند.

  این تلاش برای فهمیدن بیشتر به مغزتان کمک می‌کند که سریع‌تر و تاثیرگذارتر عمل کند. 10 کلک ساده هم ما به شما پیشنهاد می‌دهیم تا با به کارگیری آنها کمی ورزش کنید:  

 

 

1 - کتاب بخوانید:

یک کتاب انتخاب کنید. کتابی با موضوعی کاملاً جدید. موضوعی که تاکنون در مورد آن اطلاعی نداشتید. هر هفته در یک موضوع جدید کارشناس و خبره شوید. با این کار نه تنها ورزش می‌کنید، بلکه به این همه ناشر و نویسنده ایرانی هم که بازاری برای فروش کتاب‌هایشان پیدا نمی‌کنند کمک می‌کنید.

2-  بازی کنید:

بازی راه بسیار خوبی برای مغز شماست که مهارت‌هایش را به امتحان بگذارد. سودوکو (جدول اعداد)، جدول کلمات، مکعبهای روبیک و بازی‌های الکترونیکی که این روزها درموبایل‌ها به وفور یافت می‌شوند، می‌توانند به بالا رفتن مهارت‌های مغز شما وتقویت حافظه‌تان کمک کنند.

این باز‌ی‌ها خودشان هم نوعی تفریح هستند. البته زمانی شما از این بازی‌ها بیشترین سود را می‌برید که روزی چند دقیقه با آنها وقت بگذرانید، نه ساعت‌ها.

3 -  از دست مخالفتان استفاده کنید:

هراز گاهی یک روز را اختصاص دهید قبه استفاده از دست مخالفتان.

اگر چپ دست هستید با دست راستتان در را باز کنید. اگر راست دست هستید تلاش کنید کلیدرا با دست چپ بچرخانید. همین کار ساده باعث می‌شود مغزتان راه‌های جدیدی ایجاد کند. ساعتتان را در دست چپتان ببندید تا یادتان بماند که از دست مخالفتان
  استفاده کنید.

4 -  شماره تلفن حفظ کنید:

این تلفن‌های امروزی هم گاهی دردسرند. در حافظه این تلفن‌ها می‌توان همه اطلاعات را ذخیره کرد.

برای همین است که این روزها دیگر کمتر کسی شماره تلفن حفظ می‌کند، در صورتی که حفظ کردن شماره تلفن تمرین خیلی خوبی برای مغز است. هر روز یک شماره جدید یادبگیرید.



  

 

 

 

ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
درس های روزانه
ساعت ٤:٥۸ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۸ : توسط : نادررشیدی

زشت
ترین کلمه
« دورویی » است ...
یک رنگ باش.

ویرانگرترین
کلمه
«
تمسخر »
است ، دوست
داری با تو چنین کنند؟

موقرترین
کلمه
« احترام
»
است ... برایش ارزش قائل
شو
.

آرام
ترین کلمه
« آرامش » است ...
به آن برس.

عاقلانه
ترین کلمه
« احتیاط » است ... حواست را جمع کن.

زیباترین
کلمه
« راستی
»
است ... آن را تمرین کن.

درست و
پاکیزه ترین کلمه
« محدودیت » است ... اجازه نده مانع پیشرفت تو
شود
.

مخرب
ترین کلمه
« شتاب زدگی » ... است
مواظب پل های پشت سرت باش
.

تاریک
ترین کلمه
« نادانی » است ... آن
را با نور علم روشن کن
.

کشنده
ترین کلمه
« اضطراب » است ... آن را نادیده بگیر.

صبورترین
کلمه
« انتظار
»
است ... منتظرش باش.

بی ارزش
ترین کلمه
« انتقام » است ... از
آن بگذر
.

ارزشمند
ترین کلمه
« بخشش » است ... سعی خود را بکن.

تمیز
ترین کلمه
« پاکیزگی » است ... در
پی آن باش
.

قشنگ
ترین کلمه
« خوشرویی » است ... با آن زیبا شو.

رساترین
کلمه
«
وفاداری »
است ...
سرعهدت بمان.

تنهاترین
کلمه
« گوشه گیری
»
است ... بدان که همیشه جمع بهتر است از فرد بوده
.

محرک
ترین کلمه
« هدفمندی » است ... زندگی بدون هدف روی آب
است
.

هدفمندی
ترین کلمه
« موفقیت » است ... پیش به سوی آن...

پرمعنی
ترین کلمه
« ما » است ... آن را بکار ببند.

عمیق
ترین کلمه
«
عشق »
است ...
به آن ارج بده.

بی رحم
ترین کلمه
« تنفر » است ... از
بین ببرش
.

سرکش
ترین کلمه
« هوس » است ...
با آن بازی نکن.

خودخواهانه ترین کلمه « من »است


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
تاثیر تکنولوژی در امر تدریس و آموزش
ساعت ٦:٠٩ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٢ : توسط : نادررشیدی
تاثیر استفاده از تکنولوژی آموزشی در امر یادگیری و آموزش
تکنولوژی آموزشی instruction Technology عبارت است از مجموعه روشها و دستورالعملهایی که با استفاده از یافته‌های علمی ، برای حل مسائل آموزشی اعم از طراحی ، اجرا و ارزشیابی در برنامه‌های آموزشی بکار گرفته می‌شود.
 
 
     

 

دید کلی

جوامع بشری با سرعتی شگفت‌انگیز در حال توسعه ، تغییر و تحولند و این تحولات جنبه‌های مختلف زندگی را دربرمی‌گیرد. پیشرفت علوم و فنون دانشهای جدیدی را مطرح می‌سازد که نیازهای جدیدی را نیز برای انسانها ایجاد می‌کند. بنابراین آموزش باید با سرعت و کیفیت بیشتر انجام شود. به همین دلیل بسیاری از روانشناسان و صاحبنظران در مباحث تربیتی به بهره‌گیری از تکنولوژی آموزشی توصیه می‌کنند. چرا که تکنولوژی آموزشی باعث سهولت ، سرعت و دقت در امر آموزش و یادگیری می‌گردد.

تاریخچه و سیر تحولی

تکنولوژی آموزشی به معنای اعم چیز تازه‌ای نیست و قدمت آن را می‌توان همزمان با قدمت تعلیم و تربیت دانست. اما تکنولوژی آموزشی به معنای خاص آن شاید کمتر از یک قرن است که مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت غربی قرار گرفته است. در سال 1900 در آمریکا اصطلاحاتی از قبیل وسایل دیداری ، شنیداری و وسایل کمک آموزشی وارد جریان آموزش و پرورش شد. و تقریبا در حدود سال 1950 به بعد روانشناسان استفاده از روشهای مختلف ارائه دانش یعنی استفاده از تکنولوژی آموزشی را به عنوان یک تکنیک یا روش در امر آموزش فراگیران مطرح کردند اما همچنان استفاده از ابزارهای آموزشی شدیدا مورد توجه قرار داشت.

نقش و تاثیر در زندگی

• تغییر در تفکر و نحوه یادگیری و یاددهی: تفکر کلیشه‌ای هرگز به شخص اجازه نمی‌دهد و در غیر آنچه آموخته است، بیندیشد.
• تغییر
در گرایش: معلم می‌تواند روشهای عادی خود را تغییر دهد و نسبت به تکنولوژی
آموزشی که شامل راهها و ابزارهای کمکی فراوانی برای یاددهی و آموزش است،
دید و نگرش مثبتی داشته باشد.
• مطالعه مجدد در روانشناسی یادگیری:
تکنولوژی آموزشی محصول یافته‌های جدید در روانشناسی یادگیری است. بنابراین
معلمان برای استفاده از آنها باید به مطالعه مجدد آنها بپردازند.
• مطالعه مداوم و بنابراین کشف وسایل و روشهای جدید در امر آموزش توسط معلمین و حتی تشویق دانش آموزان.

ارتباط با سایر علوم

این علم با علوم مختلف از جمله روان‌شناسی ، تعلیم و
تربیت ، جامعه شناسی و حتی با علوم فنی که در ارتباط با ساخت وسایل کمک
آموزشی و غیره می‌باشند، در ارتباط تنگاتنگی قرار دارد.
کاربرد
موثر وسایل آموزشی و تکنیکهای مختلف آموزشی مستلزم تمرین و یادگیری است.
خلاصه این که تکنولوژی آموزشی هنگامی به مدارس ما راه خواهد یافت که معلمان
ما به آن آشنا و معتقد شوند و به اعتقاد خود عمل کنند. زیرا استفاده بهینه و کسب مهارت در هر کاری مستلزم استفاده و به اجرا گذاشتن آن امر می‌باشد.
چشم انداز
فراهم کردن وسایل کافی برای استفاده معلمان ، وجود التزام در مدارس برای استفاده معلمان از وسایل کمک آموزشی و نظارت بر آن. که این امر نیز بخصوص در مقاطع ابتدایی و راهنمایی حتی باعث ترغیب دانش آموزان در درست کردن وسایل آموزشی ساده و یا همکاری با معلم در این زمینه می‌شود که این خود باعث بهبود و تسریع در امر یادگیری دانش آموزان می‌شود.

 

منبع : www.roshd.ir -
رشد



 
اهداف مد ارس هوشمند
ساعت ٥:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/٢ : توسط : نادررشیدی

 
امروز می خواهم شما را با مهمترین اهداف مدارس هوشمند و مهم ترین دلایل تاسیس مدارس هوشمندآشنا سازم .

مهمترین اهداف مدارس هوشمند

افزایش مشارکت عناصر مرتبط با سیستم مدرسه بویژه اولیا ، مربیان و دانش آموزان و فراهم کردن امکان تعادل بیشتر آنان با یکدیگر مهمترین هدف یک مدرسه هوشمند است . از طرفی دانش آموزان در چنین مدرسه یی با فناوری الکترونیکی آشنا می شوند و توانمندی فردی خود را از این طریق افزایش می دهند . رشد همه جانبه در این سیستم یکی دیگر ازاهداف مورد نظر است چرا که با تسلط به تمام مجموعه و بازخودگیری از روند پیشرفت توسط دانش آموزان آنان بخوبی نقاط قوت و ضعف خود را تشخیص می دهند و به یاری سیستم برای رفع آن تلاش می کنند . ایجاد تنوع و خارج شدن از شیوه یکنواخت و سنتی آموزشی
از جمله اهدافی است که در صورت اجرای دقیق طرح می تواند بازده کاری را در مدرسه افزایش دهد .دانش آموز در این سیستم با اهمیت زمان آشنا شده و بخوبی می آموزند که چگونه می توان درکمترین زمان به خواسته ها و نیازهای خود از طریق استفاده از فناوری ارتباطی نایل آمد .



 


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
مدارس هوشمند
ساعت ٥:٠٢ ‎ب.ظ روز ۱۳٩۱/٥/۱ : توسط : نادررشیدی

با  توجه به سیر تحول بنیادین در آموزش و پرورش و نیاز مدارس به تغییر و تحول در امر آموزش و تدریس نیاز است که تمامی مدارس سطح کشور به فناوری روز مجهز گردند و اولین اقدام در این راستا ایجاد مدارس هوشمند می باشد . در کشور ما چند سالی است که در فکر تأسیس مدارس هوشمند هستند اما با تعریفی که از مدارس هوشمند شده است فاصله ی زیادی دارند .مدیران مدارس فقط با خرید یک لب تاب و یک پروژکشن و یک بورد سعی می کنند که مدارس را هوشمند جلوه دهند لذا لازم دانستم جهت آشنایی بیشتر عزیزان با مدارس هوشمند مطالبی را در این خصوص ارائه نمایم.


ادامه مطلب را مطالعه کنید